Konflikthantering och kommunikation på jobbet - Utbildning online

Konflikthantering och kommunikation på jobbet - Utbildning online

- Nyhet - | Arbetsmiljö och säkerhet | Kommunikation | 1 timme och 52 minuter

Motsvarar 1 dag lärarledd utbildning

Beskrivning

Konflikter är en naturlig del av livet, och alla konflikter är inte dåliga. Rätt hanterade kan de föra oss närmare varandra, lösa problem och till och med förbättra prestationer. Den här utbildningen är för dig som vill lära dig att förstå konflikter bättre, hur du själv reagerar och använda utbildningen som en möjlighet till utveckling, för dig själv och din arbetsgrupp. Varför uppstår konflikter och hur kan vi hantera eller förebygga dem? Nyckeln är god kommunikation, och det fokuserar vi på under kursen.

Konflikter på jobbet: från hinder till möjligheter
Konflikter i arbetsgrupper är ofta oundvikliga, särskilt i tider av förändring eller under press. En liten feltolkning eller meningsskiljaktighet kan snabbt eskalera och bli en konflikt. Det är här du kan göra skillnad. Med rätt kunskap och rätt inställning kan du vända dessa situationer till en chans att stärka dina arbetsrelationer och skapa en mer harmonisk arbetsmiljö på din arbetsplats.

Under utbildningen konflikthantering och kommunikation på jobbet får du tips och råd som du även kan diskutera med dina kollegor eller chef. Du får göra reflektionsövningar och tester som gör dig medveten om din inställning till konflikter, dina drivkrafter samt dina beteende- och konfliktstilar. Du får en ökad självinsikt hur du påverkar andra, ska hantera konflikter och kommunicera effektivare.

Publicerad: 2025-02-21

Innehåll

  • Upptäck konfliktens kärna
  • Identifiera hinder i kommunikationen
  • Utforska drivkrafter och beteenden
  • Skapa tydlighet och undvik feltolkningar
  • Bygg tillit med konstruktiv feedback
  • Fem strategier för konflikthantering
  • Bygg väl fungerande team
  • Hantera känslor i affekt
  • Bemästra svåra samtal
  • Vänd konflikter till lösningar

Delmoment

0. Introduktion till kursen Konflikthantering och kommunikation på jobbet

Utbildare Jan Kronkvist presenterar kursens innehåll och upplägg.

Längd: 4 minuter (Utbildningens totala längd: 1 timme och 52 minuter)

1. Konflikter är en naturlig del av vårt livProva!

I det här delmomentet lyfter Jan fram varför konflikter är en naturlig del i vårt privatliv och på jobbet och varför konflikter mellan barn och föräldrar börjar redan i 2 års åldern.

Utbildare: Jan Kronkvist
Längd: 8 minuter (Utbildningens totala längd: 1 timme och 52 minuter)

2. Hur uppstår irritation och konflikter mellan två individer?

I det här delmomentet beskriver Jan vad vissa personer gör för att framstå som bättre kandidater än vad de i själva verket är och varför en intervju inte är helt rättvis och vad DU kan göra för att jämna ut oddsen och ge dig själv en fair chans att lyckas.

Utbildare: Jan Kronkvist
Längd: 10 minuter (Utbildningens totala längd: 1 timme och 52 minuter)

3. Störningar och filter när vi kommunicerar

I delmomentet pratar Jan om vad kommunikation är och vad som motiverar oss i kommunikationen med andra. Han pratar även om hur filter kan göra att vi missförstår och feltolkar varandra.

Utbildare: Jan Kronkvist
Längd: 14 minuter (Utbildningens totala längd: 1 timme och 52 minuter)

4. Hur reagerar du vid osämja och konflikter?

I det här delmomentet fokuserar Jan på hur du vi reagerar när det börjar heta till i vår relation med en annan person och vilken strategi vi använder. Hemligheten ligger inte i att undvika konfrontationer med andra, utan att lära sig hantera dem.

Utbildare: Jan Kronkvist
Längd: 13 minuter (Utbildningens totala längd: 1 timme och 52 minuter)

5. Vi har olika kommunikationsstilar – ibland krockar de!

I detta delmoment pratar Jan om olikheter och hur de kan påverka vår förmåga att samarbeta och ibland även orsaka konflikter inom en arbetsgrupp. Vi har olika inställning till jobbet, olika drivkrafter som motiverar oss, olika beteenden- och kommunikationsstilar. Ofta är det positivt att vi inte är på samma sätt och det kan bli en stark dynamik i en grupp, men olikheter kan också skapa spänning och slitningar, fram för allt om vi inte är medvetna om att vi är olika och accepterar det.    

Utbildare: Jan Kronkvist
Längd: 15 minuter (Utbildningens totala längd: 1 timme och 52 minuter)

6. Att lugna en person i affekt – lågaffektivt bemötande

I det här delmomentet går Jan igenom hur man hanterar personer som av någon anledning är så uppjagade känslomässigt att det finns en risk för att de kan skada sig själva eller andra. Det är viktigt att själv behålla lugnet och agera på rätt sätt för att lugna personen så situationen inte eskalerar.

Utbildare: Jan Kronkvist
Längd: 9 minuter (Utbildningens totala längd: 1 timme och 52 minuter)

7. Att samla mod och tänka på vid svåra samtal

Hade det funnits ett VM i konflikträdsla hade vi svenskar säkert hamnat på prispallen. Vi tycker det är obehagligt när vi inte kommer överens med andra. På en arbetsplats måste vi fungera med andra och om vi inte gör det måste vi försöka lösa situationen. På vissa arbetsplatser kommer vi också i kontakt med personer som av olika anledningar kan bli upprörda, arga och aggressiva. I detta avsnitt får du värdefulla tips av Jan vad du ska tänka på, framför allt när du ska ha ett ”svårt” samtal.

Utbildare: Jan Kronkvist
Längd: 8 minuter (Utbildningens totala längd: 1 timme och 52 minuter)

8. Att ge och ta emot feedback

Under denna del går Jan igenom feedback/återkoppling. Vad feedback innebär, hur det ska ges och tas emot samt varför det är ett så bra verktyg i både en individs och en grupps utveckling. Det hjälper även till att behålla en god kommunikation och förebygga missförstånd, osämja och konflikter. Feedback kan ges både på personens/gruppens prestationer, resultat och beteenden.

Utbildare: Jan Kronkvist
Längd: 9 minuter (Utbildningens totala längd: 1 timme och 52 minuter)

9. Otydlighet och förändringar ökar stress och oro i en grupp

Under detta delmoment pratar Jan om hur omorganisationer och andra faktorer kan göra att vi förlorar tryggheten och lättare blir irriterade på varandra och hamnar i dispyter med varandra.  

Utbildare: Jan Kronkvist
Längd: 8 minuter (Utbildningens totala längd: 1 timme och 52 minuter)

10. Kännetecken för väl fungerande Team

Vad kan du och din grupp göra för att ta nästa steg i er utveckling? Hur kan ni bli bättre på att kommunicera, förebygga konflikter och hantera de som uppstår? Ett sätt är att inspireras och lära från den forskning som finns om grupper som är väl fungerande.

Utbildare: Jan Kronkvist
Längd: 9 minuter (Utbildningens totala längd: 1 timme och 52 minuter)

11. Sammanfattning

I det avslutande delmomentet sammanfattar Jan kursen.

Utbildare: Jan Kronkvist
Längd: 5 minuter (Utbildningens totala längd: 1 timme och 52 minuter)

Kursmaterial

För att komma åt kursmaterialet till denna utbildning måste du vara inloggad och ha tillgång till utbildningen.

Anteckningar

För att kunna spara dina anteckningar till denna utbildning måste du först köpa den samt vara inloggad.


Utbildningsbolag

Utbildningen ger diplom som visar att du har kunskaperna.


Samtliga priser är angivna exklusive moms.


Bra jobbat!

Du har fullföljt utbildningen Konflikthantering och kommunikation på jobbet och kan nu erhålla ditt diplom.

Tillbaka till utbildningen Erhåll ditt diplom

Visningsfilmen är slut

För att starta utbildingen Konflikthantering och kommunikation på jobbet måste du först köpa den.

Tillbaka till utbildningen
Konflikthantering och kommunikation på jobbet 1209 1 2595 Lägg i varukorg

Kontakt